Научный руководитель PAST-центра НИ ТГУ,
преподаватель университета Экзетер (Англия).
После окончания факультета теоретической физики (Москва, МИФИ) Елена продолжила заниматься исследованиями, но уже в социальных науках. В 2007 году она защитила докторскую диссертацию под руководством профессора Стива Вулгара в бизнес-школе Оксфорда. В данный момент совмещает исследования технологий с преподаванием в университете Экзетер. Работала в исследовательских командах Корнельского университета, Университета Аризоны, Калифорнийского университета в Санта Барбаре и Школе Горнорудного Дела и Школе Телекоммуникаций в Париже. Автор статей в журналах «Social Studies of Science», «Science, Technology & Human Values», «New Technology, Work and Employment», «Science as Culture» и других. Готовится к выходу ее книга «Marketing Technologies: Corporate Cultures and Technological Change» в издательстве Routledge. Подробнее профайл смотрите на сайте университета Экзетер.
Научные интересы: исследования инноваций, политический анализ технологий, кnowledge and technology transfer at the university-industry interface.
Избранные публикации
- Simakova, E (with Coenen, C and Doubleday, R) (forthcoming), “Visions, Hype, and Expectations: a place for responsibility”, in Owen, Richard, John Bessant and Maggy Heintz (eds.) Responsible Innovation: from concepts to practice, Wiley Publishers.
- Simakova, E (2012) Making Nano Matter: An Inquiry into the Discourses of Governable Science, in Science, Technology & Human Values0162243911429334, first published on April 16, 2012 as doi:10.1177/0162243911429334.
- Neyland, D and Simakova, E (2012) ‘Managing Electronic Waste: A Study of Market Failure’, in Hitchin, L, Maksymiw, W and Neyland, D (eds.) New Technology, Work and Employment (NTWE) Silver Jubilee Special Issue 2012 Making Space: co-producing critical accounts of new technology, work and employment, 27:1: 36-51.
- Simakova, E (2011), ‘Collaboration Talk: the folk theories of nano research’, in Science as Culture, Online First.
- Simakova, E (2010), ‘RFID «Theatre of the Proof»: Product Launch and Technology Demonstration as Corporate Practices‘, Social Studies of Science 40(4): 549-576.
- Neyland, D and Simakova, E (2010), ‘Trading Bads and Goods: Market Practices in Fair Trade Retailing‘, inReconnecting Marketing to Markets: Practice-Based Approaches, in Araujo, L, Finch, J and Kjellberg, H (eds.), Oxford University Press: 204-223.
- Neyland, D and Simakova, E (2009), ‘How Far Can We Push Sceptical Reflexivity? An Analysis of Marketing Ethics and the Certification of Poverty‘, in Brownlie, D, Hewer, P & Tadajewski, M Journal of Marketing Management, Special Issue ’ “Expanding the Disciplinary Space: on the Potential of Critical Marketing”, 25 (7-8): 777-794.
- Simakova, E and Neyland, D (2008), ‘Marketing mobile futures: assembling constituencies and creating compelling stories for an emerging technology’, in Araujo, L, Kjellberg, H, and Spencer, R (eds). Special issue “Market Practices and Forms” of Marketing Theory 2008 (8): 91-116.
- Beaulieu, A and Simakova, E (2006), ‘Textured Connectivity: an ethnographic approach to understanding the timescape of hyperlinks‘, Cybermetrics, vol 10, issue 1.